tygielrozmaitosci.pl

Kolejna witryna oparta na WordPressie

Zarządzanie wspólnotą mieszkaniową
Praca

Zarządzanie wspólnotą mieszkaniową a kwestie prawne – co trzeba wiedzieć?

Prowadzenie biznesu czy zarządzanie czymkolwiek zawsze łączy się z dużą odpowiedzialnością. Na naszych barkach spoczywa wiele zadań. Musimy pamiętać o istotnych kwestiach, także tych prawnych. Działanie zgodnie z przepisami i pilnowanie terminów to klucz do spokojnego prowadzenia działalności. Nie inaczej jest w przypadku zarządzania wspólnotą mieszkaniową. Warto dowiedzieć się najważniejszych kwestii w tym temacie. Oto podstawowa wiedza, którą musisz mieć. Pozwoli Ci ona na skuteczne prowadzenie wszelkich działań, szczególnie tych prawnych. Zapraszamy do lektury.

Wspólnota mieszkaniowa – co to jest?

Na samym początku warto unormować sobie pewne kwestie. Wspólnota mieszkaniowa określa zbiór lokali mieszkalnych. Tworzą one daną nieruchomość.  To właśnie właściciele owych lokali zajmuje się zarządzaniem wspólnotą mieszkaniową. Formę sprawowania tej funkcji można określić na kilka sposobów. Zwykle robi się to za pomocą aktu notarialnego. Ważne, aby przeprowadzić takie działanie zgodnie z prawem i zachowując wszelkie normy w przepisach. Adwokat Warszawa dopilnuje dopięcia wszystkich spraw. Dzięki takiemu notarialnemu określeniu formy zarządzania wspólnotą mamy gwarancję, że wszyscy członkowie będą musieli się do tego stosować. 

Jakie są sposoby zarządzania wspólnotą mieszkaniową?

Sposoby organizowania zarządu wspólnoty mieszkaniowej są określone w ustawie o własności lokali. Wyróżnia się dwa typy. Pierwszy to zarząd umowny. W tym przypadku zarządem zostaje osoba, która nie jest członkiem wspólnoty. Najczęściej w takim wypadku zarząd nad wspólnotą sprawuje specjalna firma, która się w tym specjalizuje.

Drugą opcją jest zarząd ustawowy. Tyczy się on jedynie nieruchomości, w których znajduje się więcej, niż siedem lokali mieszkalnych. W takim przypadku tworzy się zarząd składający się z kilku członków. Mogą być to osoby zamieszkujące nieruchomość, bądź też osoby z zewnątrz. Wszystko zostaje ustalone przez uchwałę wspólnoty. Co ze wspólnotami, gdzie mamy mniej niż siedem lokali? Wtedy nie ma konieczności powoływania zarządu. Decyzje podejmuje cała wspólnota. 

Jak wygląda zarządzanie wspólnotą mieszkaniową?

Do obowiązków zarządu wspólnoty mieszkaniowej należy między innymi administracja budynku, utrzymanie oraz konserwacja, a także drobne naprawy. Wszystkie decyzje w ramach zwykłego zarządu podejmuje się poprzez uchwały. Podejmuje się je na spotkaniach zarządu i wspólnoty mieszkaniowej. Najwięcej mogą zrobić Ci właściciele lokali, którzy mają największe udziały we wspólnocie. To oni mają głos decyzyjny. Zebrania zarządu muszą się odbywać minimum raz w roku. O zwołaniu zebrania należy poinformować członków minimum tydzień przed. Jest także forma nadzwyczajna. Wtedy można zwołać spotkanie w dowolnej chwili. 

To już wszystkie ważne informacje na temat formowania zarządu wspólnoty mieszkaniowej, sprawowania władzy i podejmowania decyzji. Warto zawsze wiedzieć, na jakiej podstawie dzieją się niektóre rzeczy. Kwestie prawne potrafią być zawiłe, ale wystarczy pomoc specjalisty i wszystko da się zrozumieć.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *