Jeśli ktoś decyduje się na założenie własnej działalności, to jasne jest, że firmę trzeba jakoś nazwać. Dlaczego? Bo firm jest bardzo wiele – codziennie powstają nowe. Inne z kolei kończą swój żywot. Nazwa firmy to jak imię i nazwisko osoby – jednak w przypadku firm nazwy nie powinny się powtarzać albo brzmieć bardzo podobnie i tylko różnić się pisownią. Chodzi o to, żeby konkretna nazwa kojarzyła się z konkretną firmą.
Od czego zacząć wymyślając nazwę firmy?
Jak nazwać firmę, pamiętając, że jest to jedna nazwa „na całe życie” przedsiębiorstwa?
Warto wziąć tu pod uwagę:
– zakres działalności – czasem można to ująć w nazwie
– czy działalność będzie lokalna, ewentualnie na terenie kraju, czy międzynarodowa – szczególnie w ostatnim przypadku nazwa powinna być przyjazna także klientom zagranicznym.
Natomiast co do samej nazwy:
– wybierając ją, należy sprawdzić, czy konkretny pomysł nie wpadł komuś do głowy już wcześniej.
– często nazwa firmy wchodzi w skład adresu strony internetowej danego przedsiębiorstwa – jeśli zawiera ona choć jeden znak diakrytyczny, czyli literę typowo polską (np. ą, ć, ź, itd.) – użycie jej w domenie może zmienić jej brzmienie, a nawet znaczenie. Wystarczy wziąć pod uwagę choćby słowa: bąk-bak
– warto użyć słowników – np. synonimicznych. Jeśli konkretna nazwa jest zajęta, trzeba znaleźć synonim i na jego bazie stworzyć inną.
– a może połączenie dwóch wyrazów określających działalność firmy?
Nazewnictwo jest dzisiaj sporym wyzwaniem
Trzeba to powiedzieć głośno: odpowiedź na pytanie jak nazwać firmę nie jest łatwa. Jeszcze trudniejsze jest przystąpienie do realizacji tego zadania. Sprawę może ułatwić choć minimum wiedzy marketingowej oraz związanej z promocją.
Na pewno nie warto brnąć w nazwę skomplikowaną, trudną do zapisania, która inaczej się zapisuje i inaczej czyta, czy jest przesadnie długa.
Daj sobie wybór
Jeśli ktoś decyduje się sam stworzyć nazwę swojej firmy, warto stworzyć ich kilka – więcej, niż 2-3 i dopiero wtedy przystąpić do kolejnego etapu, czyli wyboru. Można tu się posłużyć burzą mózgów w przypadku posiadania współpracowników albo czymś w rodzaju ankiety skierowanej np. do rodziny, czy znajomych. Warto się wsłuchać w to, co mają oni do powiedzenia, bo będą dzielić swoją opinię z pewnymi grupami potencjalnych przyszłych klientów danej firmy.
Pomoc specjalistów
Jeśli dotychczasowe próby nie przyniosły pożądanych efektów, można skorzystać z pomocy firmy, która zajmuje się m.in. nameingiem, czyli wymyślaniem nazw firm, czy marek. Zważywszy, że chodzi o wymyślenie nazwy, której nie powinno się zmieniać w czasie działania firmy, inwestycja taka ma jak najbardziej sens.