Rynek pracy jest niezwykle zmienny, a do tego bardzo ciężko jest znaleźć zajęcie, które zapewni dobre zarobki i możliwości rozwoju. Jedną z najważniejszych kompetencji dla pracodawców jest umiejętność sprzedaży, jednak co się na nią składa i czy da się jej nauczyć?
Co składa się na umiejętności sprzedaży?
Sprzedaż jest procesem niezwykle złożonym, składającym się z wielu etapów, z których jedynie część dotyczy właściwej jej części, jaką jest interakcja z klientem. Na sprzedaż składają się też rozmaite działania przygotowawcze i planowanie, a także kontakt z tymi osobami, które już nabyły produkt lub usługę.
Umiejętność sprzedaży w dużym stopniu bazuje na umiejętnościach skutecznych negocjacji, które często są czynnikiem kluczowym, gdyż to właśnie one sprawiają, że klient decyduje się wybrać konkretny produkt, a nie rozwiązanie konkurencji.
Osoby zajmujące się sprzedażą powinny także doskonale znać się na psychologii sprzedaży, na mowie ciała, a także powinny być w dużym stopniu otwarte na klienta i wyczulone na jego potrzeby. Powinny odczytywać jego nastroje i wszystko to, co chce wyrazić, nie mówiąc tego wprost.
Na kompetencje w dziedzinie sprzedaży składa się też umiejętność skutecznego pomagania klientom w odkrywaniu przez nich własnych potrzeb, które często nie są wyraźnie sformułowane i bywają mgliste. Im więcej potrzeb uda się pomóc odkryć swoim rozmówcom, tym bardziej pewne jest, że zamówią oni dany produkt, a do tego sprzedawca będzie im się jawił jako specjalista.
Gdzie uczyć się umiejętności sprzedaży?
Kompetencje takie nabyć można tylko poprzez praktykę, jednak jej fundamentem musi być odpowiednia wiedza, która sama w sobie nie zapewnia sukcesów w sprzedaży. Aby je rozwinąć, powinno się przejść szereg kursów oraz szkoleń, które duży nacisk będą kłaść na zajęcia praktyczne, przekazując też interdyscyplinarną wiedzę, która pomaga rozwinąć umiejętność sprzedaży najlepiej, jak się da.
To, czy kursy i szkolenia okażą się skuteczne, zależy nie tylko od profesjonalizmu prowadzących, ale też od poziomu zaangażowania słuchacza. Dodatkowo część osób już posiada wiele cech charakteru i osobowości, które sprawiają, że już przyswojenie najbardziej podstawowych informacji na kursie przełoży się na dobre wyniki sprzedażowe. Wiele osób jednak takich predyspozycji nie posiada i konieczna jest ciężka praca, aby efekty były satysfakcjonujące.
Trzeba pamiętać jednak, że nie można polegać tylko na kursach i szkoleniach, ale też samemu zgłębiać zagadnienia związane ze sprzedażą, czytając liczne książki, poradniki, a także inspirując się historiami i działaniami rozmaitych marek i legend sprzedaży.